Yogena cittasya padena vaćam Oddaję pokłon najszlachetniejszemu z mędrców Patańdżalemu,
malam śarirasya ća vaidyakena który wskazał drogę do spokoju umysłu w swym dziele o jodze,
Yo′pakarottam pravaram muninam do jasności mowy w dziele o gramatyce,
Patańjalim prańjaliranato'smi i do czystości ciała w dziele o medycynie.
Abahu purusakaram Oddaję cześć Patańdżalemu,
Śankha ćakrasi dharinam którego górna część ciała ma kształt człowieczy,
Sahasra śirasam śvetam który dzierży konchę i czakrę,
Pranamami Patańjalim zaś jego głowę otacza tysiącgłowa kobra.
Om Wszechmoc Wszechobecność Wszechwiedza
I.2. yogaś cittavrttiniridhah [joga jest powściągnięciem zjawisk świadomości] Js. Patańdżali
II.29 yamaniyamasanapranayamapratyaharadharanadhyanasamadhayo ’stavangani [jamy, nijamy, asany, pranajama, pratjahara, dharana, dhjana, samadhi ’człony jogi]
Ashtangayoga - joga ośmioczłonowa
yama - powszechne przykazania, zasady moralne
niyama - indywidualne praktyki oczyszczające
asana - pozycje ciała
pranayama - regulacja i kontrola oddechu, sztuka tworzenia energii – wdech
pratyahara - wycofanie zmysłów, sztuka ochrony energii – wydech
dharana - koncentracja, przykucie uwagi umysłu, podstawa medytacji
dhyana - kontemplacja, medytacja, stan obserwacji i refleksji umysłu poprzez doświadczanie
samadhi - skupienie, całkowite zjednoczenie umysłu-świadomości, owoc medytacji
Jogadarszana - joga otwartego widzenia, "widzenie"integralne
Joga-darszana (yoga-darśana, yoga darshana) - "Joga otwartego widzenia" to klasyczna forma praktykowania jogi, oparta na poznaniu (widzeniu) intuicyjnym. Wynika ona z uważnej, refleksyjnej praktyki i obserwacji otaczającego nas świata (atma-darszana). Tworzący się pogląd, wsparty o dostępną wiedzę i doświadczenie, przeistacza się w poznanie prawdziwe, doskonałe (samjagdarszana).
Joga-darszana jest bardzo wnikliwym procesem równoważenia świadomości, "widzeniem" integralnym, w swojej filozofii głęboko zakorzenionym w zasadach klasycznego systemu Patańdżalego (praojca jogi klasycznej), a jednocześnie podkreślającym indywidualność i osobowość każdego sadhaki (adepta jogi).
Poprzez praktykę Jogi Darszana następuje pogłębienie integracji ciała z oddechem i zwiększenie świadomości umysłu poprzez uważność-oddech umysłu, wyrażający się spontanicznym stanem obserwacji i refleksji.
Praktyka ta wychodzi poza standardowe pojęcie i rozumienie pełnego oddechu, który staje się głównym instrumentem w budowaniu i łączeniu zewnętrznej i wewnętrznej podstawy dużego i małego naczynia oddechu. Oddech staje się zatem kluczowym, wielowymiarowym zagadnieniem w praktyce-widzeniu integralnym (jogadarszana) i postrzeganiu w ten sposób bycia jako jedności, pełni (purna).
W koncepcji widzenia integralnego, ciało-umysł (świadomość) jest naturalnym naczyniem dla oddechu, jako energii życiowej-prany. Oddech staje się "przewodnikiem" w bezpośrednim doświadczaniu rzeczywistości, przechodząc od stanu wiedzy konceptualnej, uwarunkowanej naturą (prakriti), do intuicyjnego, spontanicznego aktu poznania (Pradżnia), wolnego od wszelkich uwarunkowań, pustka (sunya). W ten sposób odnajdujemy właściwy stan obecności, doświadczając rzeczywistości w całości, czyli takiej jaka jest.
"ŚWIADOMOŚĆ JEST NACZYNIEM ODDECHU"
H O L I VIT H O L I JOGA H O L I DIETA H O L I STYL