WŁAŚCIWE ODŻYWIANIE

       Właściwe odżywianie, jest z punktu widzenia praktyki jogi równie ważne jak właściwe oddychanie. Oba procesy przyczyniają się bowiem do regulacji energii, dostarczając "paliwa" do każdej komórki, zasilając każdy przebiegający w nas proces biologiczny, doświadczenie mentalne, czy poznanie subtelne. Energia ta, nazywana w jodze Praną, przenika cały stan bycia, zarówno ciało materialne, mentalne, jak i duchowe.

       Praktyka uważnego oddychania i właściwego odżywiania się wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne, stając się fundamentem do dalszego rozwoju osobistego, a przede wszystkim rozwoju interpersonalnego. Poprzez uważny oddech i właściwe odżywianie, nie tylko tworzymy energię, ale również chronimy jej zasoby, ograniczając czynniki powodujące rozproszenie, uśpienie, czy też nadmierne pobudzenie. W sensie indywidualnym i uniwersalnym, można stwierdzić, że oddychanie i odżywianie jest regulacją Prany, czyli Substancji Życia, wspólnej dla wszystkich istot zamieszkujących Ziemię.

       Niestety człowiek notorycznie ignoruje obydwa te czynniki, stając się niewolnikiem i ofiarą iluzorycznego systemu rozwoju cywilizacyjnego, który często oparty jest na zachłanności ekonomicznej, niepohamowanej konsumpcji, wyzyskowi zwierząt i dewastacji środowiska naturalnego. Pogrążeni w hipokryzji powierzchownego rozwoju coraz bardziej oddalamy się od pierwotnych zasad Natury, stając się zakładnikami wytworzonych przez siebie chorób cywilizacyjnych, niszczących zdrowie fizyczne, psychiczne, a przede wszystkim duchowe.

 

H O L I DIETA - to dieta różnorodnych smaków, zapachów i kolorów Uśmiech H O L I DIETA - to dieta zrównoważona, pełnowartościowa i odżywcza Puszcza oczko H O L I DIETA - to dieta sprzyjająca zdrowiu, szanująca środowisko naturalne i chroniąca życie Zdziwienie H O L I DIETA - to dieta radości, współczucia i pokoju Pokazuję język H O L I DIETA - to dieta dla Ciebie i Twojej rodziny, przyjaciół i znajomych...

 

*Wskazania ogólne:

  • Zróżnicowana, nieprzetworzona dieta roślinna, spełnia ideę właściwego odżywiania się pod względem etycznym, ekologicznym i zdrowotnym.
  • Zróżnicowana, nieprzetworzona dieta roślinna, sprzyja utrzymaniu właściwej aktywności psycho-fizycznej w ciągu całego życia.
  • Zróżnicowana, nieprzetworzona dieta roślinna, stanowi ważny czynnik w profilaktyce i leczeniu chorób cywilizacyjnych oraz autoimmunologicznych.
  • Spożywanie umiarkowanych ilości nabiału (mleko i produkty mleczne oraz jajka), w niektórych okolicznościach może być uzasadnione.
  • Spożywanie umiarkowanych ilości ryb niehodowlanych (morskie i słodkowodne), w niektórych okolicznościach może być uzasadnione.
  • To co było zwyczajem, a czasami koniecznością dla naszych przodków, dzisiaj bardzo często nie jest już uzasadnione i właściwe.
  • Praktyka właściwego odżywiania się i uważnego oddychania, wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne, stając się fundamentem do dalszego rozwoju osobistego, a przede wszystkim rozwoju interpersonalnego.
  • "Zabijanie to nie kultura, zabijanie to nie tradycja, zabijanie to nie religia, zabijanie to nie Życie."

                                                                                                                      Adhi Ashta-Gaja

*Warto wiedzieć:

  • o etyce pokarmu - czytaj
  • prawidłowa masa ciała (p.m.c.) - czytaj
  • wartość odżywcza - czytaj

 

*Wskazania dietetyczne:

- grupy produktów żywnościowych zalecane w diecie wegetariańskiej i dietach dopuszczających nabiał i ryby:

 

Woda i napoje:

  • woda: domowa przegotowana, domowa filtrowana, mineralna niegazowana
  • napoje: herbaty owocowe, zielone, czerwone i ziołowe, kawa zbożowa
  • soki owocowe i warzywne (najlepiej świeże, niepasteryzowane), kompoty owocowe

Zboża:

  • kasze: jaglana, gryczana, jęczmienna, kukurydziana i in.
  • płatki: owsiane, jęczmienne, pszenne, żytnie i in.
  • orkiszryż naturalny, szarłat (amarantus), kukurydza, żyto, pszenica i in.
  • chleb i pieczywo pełnoziarniste-razowe na zakwasie
  • mąki i makarony razowe
  • mleko zbożowe, np. owsiane, ryżowe

Warzywa:

  • świeże i sezonowe, różnorodne
  • kiszonki: kapusta, buraki, ogórki, marchew i in.
  • pasty, pasztety
  • przeciery i soki (najlepiej świeże, niepasteryzowane)
  • kiełki warzywne
  • wodorosty-glony-algi morskie, np. spirulina jako naturalny suplement

 Strączki:

  • fasola i fasolki, soczewice, ciecierzyca, groch, bób, soja i in.
  • pasty i pasztety strączkowo-warzywne
  • soja i produkty sojowe: tofu, tempeh, miso, sos sojowy
  • kiełki strączkowe
  • mleko sojowe

Owoce:

  • świeże i sezonowe, różnorodne
  • suszone: morele, śliwki, rodzynki, daktyle, figi, żurawina i in.
  • przetwory owocowe: konfitury, powidła, dżemy, koncentraty owocowe
  • przeciery i soki (najlepiej świeże, niepasteryzowane)

Nasiona i pestki:

  • dynia, słonecznik
  • siemię lniane, sezam i in.
  • masło słonecznikowe, sezamowe

Orzechy:

  • laskowe, włoskie, ziemne
  • migdały, pistacje, nerkowce i in.
  • mleko orzechowe, np. migdałowe, z orzechów laskowych
  • masło orzechowe

Wegebiotyki:

  • kiszonki warzywne (niepasteryzowane), np. kapusta, ogórki, buraki i in.
  • frutogurt - owoce + mleko roślinne + fermentacja jogurtowa
  • wegurt - mleko roślinne (np. sojowe i in.) + fermentacja jogurtowa
  • wegefir - mleko roślinne + fermentacja kefirowa

Pozostałe produkty:

  • oleje tłoczone na zimno, nierafinowane
  • słody zbożowe, buraczane i in., cukier nierafinowany
  • kakao, czekolada naturalna
  • sól morska i kamienna
  • grzyby: kurki, borowiki, pieczarki i in.
  • przyprawy naturalne

Nabiał: (*umiarkowane ilości)

  • naturalne produkty fermentowane: jogurty, kefiry, maślanka, zsiadłe mleko
  • sery: żółte, twarogowe, pleśniowe
  • mleko: surowe lub pasteryzowane w niskiej temperaturze z mikrofiltracją
  • tłuszcze: masło i śmietana, masło klarowane
  • jajka: symbol 0 (chów ekologiczny)

         *umiarkowane ilości - czytaj

Ryby: (*umiarkowane ilości; rzadko-okazjonalnie lub w ogóle)

  • niehodowlane: morskie i słodkowodne

         *umiarkowane ilości - czytaj

Używki: (*umiarkowane ilości; rzadko-okazjonalnie)

  • kawa naturalna, herbata czarna, biały cukier, słodycze i wyroby cukiernicze
  • piwo, wino i in.

         *umiarkowane ilości - czytaj

       

       Komponowanie różnorodnych posiłków z wyżej wymienionych produktów nie wymaga stosowania w diecie produktów mięsnych, a przy odpowiedniej wiedzy i zaangażowaniu żadnych produktów pochodzenia zwierzęcego. Jest to zgodne z duchem etycznej zasady niekrzywdzenia-ahimsy, która jest podstawą praktyki jogi, promującej ideę harmonijnego i odpowiedzialnego współistnienia wszystkich istot zamieszkujących Ziemię.

Decyzję o wyborze takiego sposobu odżywiania należy podjąć samodzielnie, zgodnie ze swoją wrażliwością etyczną, odpowiedzialnością ekologiczną i wiedzą zdrowotną.

" Jest wiele powodów, dla których jestem przygotowany na śmierć, ale nie ma żadnego, dla którego gotów byłbym zabić. "

                                                                                                Mahatma Gandhi

       Na poniższych stronach znajdziesz ok. 10 tys. przepisów wegetariańskich, z czego ponad połowa to dania wegańskie, oparte wyłącznie na produktach pochodzenia roślinnego.

Smacznego!

www.puszka.pl     www.zostanwege.pl     www.weganizmteraz.pl     www.natchniona.pl  www.foodisgreen.blogspot.com     www.blogweganski.pl     www.zwegowani.pl

 

Szczecińska inicjatywa na rzecz zwierząt!

www.basta.szczecin.pl

 "Móc stanąć w obronie najsłabszych to największy honor."

 Adhi Ashta-Gaja